eMag

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)

SiglaEmag

Cei care ma cunoasteti va asteptati probabil sa gasiti in acest post un continut in spiritul “eMag e naspa“. Ei bine, nu va fi asa.In cele 3-4 luni de cand eu m-am retras din conducerea MarketOnline si, prin “bunavointa” lui Catalin Mihailescu, sunt “disparut” din actionariatul magazinului (momentan), am analizat in liniste si cu obiectivitate, lasand orgoliul deoparte, evolutia principalelor magazine online de IT&C din Romania: eMag, Cel.ro, PcGarage, MarketOnline, PcFun, Evomag si Sigmanet.

Desi intre mine si Iulian Stanciu (Asesoft) nu (mai) exista mare dragoste, dupa conflictul Asesoft – MarketOnline, care a populat ceva vreme stirile din IT in 2008, este de bun simt sa recunosc faptul ca, imediat dupa prealuarea Emag de catre Asesoft, cam tot acum 3-4 luni, evolutia treburilor a fost una surprinzator de pozitiva.

Dupa cum observam pe graficul de mai jos, luat din Alexa (stiu ca unii pun la indoiala relevanta Alexa, dar timp de 3 ani am comparat Alexa cu trafic.ro si Google Analytics si credeti-ma ca evidentiaza perfect trendurile), daca in decembrie 2008 Emag depasea ca trafic si vanzari de pana la 5 ori principalii sai concurenti, in ultimele luni din 2008 si primele luni din 2009 coborase fantastic, la aproximativ de 2 ori cat acestia (si chiar, fara modestie, in unele zile la egalitate cu MarketOnline), acum eMag a revenit la pozitia de acum un an, nici un concurent nu face macar un sfert sau, daca-i adunam pe toti laolalta, nu depasesc eMag.

Emag

Este evident ca la aceasta evolutie pozitiva au contribuit 2 factori importanti: infuzia de capital de la Asesoft si bunul management al lui Iulian. Imediat dupa preluare am simtit o schimbare de stil, o alta atitudine de management si o noua orientare a magazinului. Si faptul ca, a doua zi dupa preluare, Iulian si-a mutat biroul de la Asesoft (unde a ramas la conducerea executiva Razvan Ziemba, care este un bun manager si stie foarte bine ce are de facut).

Infuzia de capital a permis eMag sa relaxeze relatiile cu furnizorii, sa reporneasca motoarele promotiilor, sa deplaseze atentia de la “pe cine dam afara ca nu avem bani de salarii”, “la ce furnizor mai renuntam ca sa il lungim cu banii” sau “de unde platim azi furnizorul X ca ne-a blocat la marfa si pierdem 200 de comenzi” catre “cum ne pozitionam corect in piata”, “ce promovam”, “ce nise exploatam”, “cum imbunatatim serviciile oferite clientilor”.

Iulian are insa marele merit de a fi renuntat la abordarea megalomana “suntem cei mai tari, nu exista concurenta” si a fi inteles piata online din Romania asa cum este ea. A inteles importanta pretului pentru clienti, a disponibilitatii si varietatii produselor. A inteles ca nu sutele de pagini de pe forumuri si bloguri in care diversi clienti injurau eMag a dus la scaderea vanzarilor (existau, proportional cu volumul de vanzari, injuraturi si pentru celelalte magazine online), ci restrangerea gamei de produse, preturile mai mari decat piata, viteza mica de reactie la noutati, prelucrarea lenta a comenzilor.

Ce am vazut la eMag in aceste 3-4 luni:

preturi in piata la majoritatea produselor – si nu cred ca le-au obtinut scazand marjele foarte tare, ci fortand un pic mana furnizorilor si obtinand discounturi mai mari, bazate pe volum, pe garantia de incasare a facturilor oferita de Asesoft, pe relatiile lui Iulian printre “colegii” lui importatori si pe informatiile pe care le stia despre marjele acestora (o sa mire pe multi dintre voi dar, in timp ce magazinele online se bat inca pentru un 3-5% marja la un laptop, importatorii au marje de 10-15% la acelasi laptop, si asta dupa ce am scazut discounturile).

promotii reale – in trecut, la 90% din produsele anuntate de eMag cu surle si trambite, gaseam la mine (MarketOnline) preturi similare sau mai mici, fara sa umblam cumva la marje – acum promotiile eMag sunt imbatabile, chiar au cel mai bun pret din online (si mai mult decat probabil si din offline) si chiar sunt pe produse cu cerere

– folosirea la maxim a brandurilor importate de Asesoft, oferte imbatabile ca pret, lansari noi pe piata, gama variata de produse – o strategie dublu castigatoare, atat pentru eMag cat si pentru Asesoft

lansarea nouatilor in premiera sau macar odata cu piata – eMag nu mai lanseaza telefoanele mobile la o saptamana dupa ceilalti, ci primul (a se vedea E71 in 2008 si N97 in 2009)

Efectul: eMag a recuperat in 4 luni aproape tot ce pierduse intr-un an in lupta concurentiala cu celelalte magazine online!

Acum sa nu credeti ca totul e pe roze la eMag. Garantiile nu pot sa mearga mult mai bine decat in trecut, intrucat sistemul in sine e viciat la nivel national (dar pe produsele Asesoft se poate si pare ca se si face); viteza de prelucrare a comenzilor e inca lenta, desi softul a fost imbunatatit si ajuta mai mult oamenii de la vanzari (am vrut sa cumpar ceva de la eMag si iar s-au miscat mai lent ca orice alt magazin online); in continuare afiseaza in pagina de produs “Termenul de livrare poate fi comunicat doar de consultantul de vanzari la telefon 021.200.52.00 sau 075 001.86.18” si atunci cand suni un operator call-center iti spune senin ca nu iti poate oferi aceasta informatie, poate fi undeva intre 2 si 30 de zile, dar o sa te sune un coleg de la vanzari sa iti comunice exact.

Per total insa, cred ca in 2009 eMag a revenit si va continua sa redevina un lider detasat de piata, poate nu la 70-80% cum era acum cativa ani, insa in mod cert are si va avea peste 50% din piata si, dupa cum se misca magazinele online concurente, nu il vad “detronat” prea curand. Poate de un jucator offline major din IT&C, cu resurse financiare, conexiuni si mai ales cu inteligenta de a nu amesteca offline-ul cu online-ul (dar nu mai sunt asa multi, poate Flamingo sau Altex dar si ei au probleme financiare grave).

Daca pozita asta spre monopson pe piata online de IT&C este una pozitiva … aici am rezerve. Cred ca o piata formata din 3-4 jucatori de puteri si cu cote de piata egale ar fi mult mai buna pentru consumatori si ar stimula cresterea calitatii serviciilor, economii de costuri si deci preturi mici. Probabil grupul Asesoft va reusi sa integreze importul si distributia cu online-ul / retail-ul(deja sunt magazine offline in Bucuresti, Iasi si Ploiesti) si sa devina lider de piata pe ambele. Si nu pot sa nu ma gandesc cu tristete ca asta puteam sa facem si noi … dar sa lasam amintirile triste si sa privim optimisti in viitor.

Am intentionat sa analizez succint si concurentii eMag dar nu mai lungesc inutil postul, le voi dedica in viitor cate un articol de fiecare.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)


45 Responses to “eMag”

  1. Chiar trebuia sa scrii postul asta?
    M-ai facut si pe mine sa scriu pe tema asta. :)

    • Mugur Frunzetti says:

      Asta nu e rau, mai ales ca ai dreptate. Este esential sa faci testing extern si mai ales sa aplici feedback-ul din teste. Apoi testezi din nou :)

  2. sorin says:

    eMAG a avut mare noroc cu Asesoft. Sper sa mai lucreze la departamentul de HR si sa puna oameni competenti care sa faca angajari de oameni competenti si suficienti. Doar atunci putem spune ca eMAG merita atentie.

    • mihnea says:

      Ai dreptate,Emag a avut un mare noroc cu Asesoft, spre deosebire de restul magazinelor online cred ca Emag-ul este cel care o sa treaca peste criza cu capul sus

  3. […] cele spuse de Mugur Frunzetti, eMAG este într-o formă bună şi 2009 se dovedeşte a fi un an plin de succes. Însă nu se putea […]

  4. […] eMag poate oferi avantaje de conversie si varietate insa, desi intr-un post anterior laudam eMag pentru evolutia de anul acesta, nu pot sa nu observ ca, pentru afiliati, un sistem de tipul 2parale […]

  5. gina says:

    Pana la urma cred ca totul se reduce la inteligenta (inteligenta cu care stii sa-ti angajezi, pastrezi oamenii – in principal). Cu totii stim, pana acum, ca la Marketonline a ramas ca manager general un om de o inteligenta cel putin indoielnica (ca sa fiu finuta),in vreme ce la Emag se pare ca a venit un om cu viziune

    • Evelin says:

      Cred ca se reduce mai mult la noroc decat la inteligenta. Daca Emag ar fi fost cumparat de RHS in loc sa fi fost cumparat de Asesoft…oare situatia intre cele 2 magazine nu ar fi fost exact pe dos?

  6. Miruna Simionescu says:

    Cred ca Emag merita sa fie apreciat, este totusi primul magazin online din Romania…nici nu ma gandeam ca va avea probleme cu criza..sunt convinsa ca Emag-ul va cotinua sa surprinda

  7. Vlad Talpin says:

    Magazinele mari au acum o mare oportuitate. Criza curata piata si magazinele mici s-au inchis sau se vor inchide, iar clientii acestor magazie se vor indrapta spre cele ramase. Dintre magazinele online mari (care oricum sunt in jur de 5), Emag-ul va strange cei mai multi clienti, cred eu

    • john says:

      normal ca emag-ul o sa adune mare parte din clientii de pe online. Numele si vechimea emag-ului cat si situatia actuala ofera siguranta si asta conteaza

  8. Alexa Hasigan says:

    Daca Emag va continua ce a inceput cred ca va reusii sa devina primul adevarat magazin online din Romania

  9. Misu says:

    oricat de multi carcotasi au existat la adresa emagului, este clar acum ca a revenit, mai puternic si mai profesionist

  10. Crenguta says:

    Emag-ul este intr-adevar cel mai ok magazin online de la noi, insa este la o departare mare de ceea ce inseamna un adevarat magazin online in afara..si ceea ce ar trebui sa insemne si in Romania.

  11. voica emil says:

    sunt curios cat de repede se misca acum emagul atunci cad tre sa rezolve garantiile. nu demult erau varza

  12. the voice says:

    Da, emag-ul este cel mai tare din parcarea Romaniei, dar este un trabant cand il pui langa amazon, zappos etc

    • Cornel says:

      e hai ca nu e chiar asa trist. Evident ca suntem in urma fata de ce se intampla prin afara, insa Emag-ul a evoluat mult.

  13. Ganga Eugen says:

    intr-adevar, emag este cel mai ok magazin online din romania.la fel de adevarat este ca, fata de ce se intamplaprin afara mai are de lucrat. Pana la urma, de ce online-ul ar fi diferit?

  14. Vanea says:

    Emag-ul este primul si cel mai tare. Cum e fata de magazinele onlne din afara nu ma intereseaza, traim in romania, iar aici emag rules 😀

  15. Cornel Teodoran says:

    Normal ca enag-ul va reveni in putere si la fel de normal mi se pare sa nu mai poata fi intrecut in conditiile actuale. Apartine de asesoft, iar asesoft este condus de un om inteligent si care a inteles ca un magazin online este diferit

  16. angy says:

    eu nu am avut o experienta prea placuta cu emag. poate ca pe hartie arata bine, dar cand vine vorba de servicii…sunt jalnici

    • Monica Nica says:

      Cred ca experiente neplacute am avut toti, si cu emag-ul si cu alte magazine online. Important e ca atunci cand tragi linie, emag iese pe plus fata de restul

  17. Marius Jarau says:

    Foarte interesata analiza ta referitoare la Emag, se vede ca esti un cunoscator al e-commerce-ului autohton. Felicitari!

  18. Elena says:

    Bine ca exista Emag :). Cu ei a inceput comertul online in romania si au ramas cei mai tari.

  19. Cristina says:

    Orice s-ar spune despre Emag, oricat de multe lipsuri ar avea inca, sunt cel mai mare si mai profesionist magazin online din Romania

  20. Iacinte Ioana says:

    Si eu am avut experiente mai putin placute cu emag-ul, dar mai demult, si fata de alte magazine, tot mai putine batai de cap ai daca cumperi de la emag + ca esti destul de sigur ca peste 2 zile nu o sa schimbe firma si tu o sa ramai fara garantie

  21. Larisa says:

    Emag-ul are numai de castigat anul asta. Magazinele mici au disparut, cele mari au fost preluate fara prea mult succes, urmare, mare parte din clientii de online se vor indrepta catre un magazin sigur, si asta e Emag

  22. […] diversitate, avem knowledge, avem antreprenori, avem viitor. Si chiar fara “liderii” eMag , PcGarage sau altii din topul magazinelor online care se simt prea importanti ca sa se amestece […]

  23. Neagoe Tudor says:

    Ce am observat eu in ultima vreme la marea parte a magazinelor online, si aici intra si emag-ul este lipsa marketingului. Emag-ul a avut campanii foarte interesante si vizible, pana anul asta cel putin. Sa fie vinovate criza?

  24. Traian says:

    emag este un magazin ok, care isi respecta clientii, nu am nimic de comentat in mod negativ la adresa emag-ului

  25. Mihailescu Raluca says:

    Are si emag-ul problemele lui, atat din punct de vedere usability cat si al garantiilor si mai sunt…insa referindu-ma la piata online autohtona, emag e rege

  26. Dan says:

    Da, Emag oricat de multe neajunsuri ar avea tot cel mai tare din .ro ramane

  27. Visan Roxana says:

    s-a scris atat de mult de emag, si de bine si de rau..eu nu am cum sa-mi dau alta parere decat cea de client (si cred ca asta conteaza) iar pentru mine emag a fost primul magazin online de la care am cumparat..asa ca va ramane special

  28. […] pe care le prezinta integrarea online-offline, prezenta la noi (intr-un stadiu incipient) in cazul eMag. Am spus si repet ca eMag are o perioada excelenta sub bagheta Asesoft si, cel putin pentru moment, […]

  29. Violeta says:

    Toata lumea lauda emag, poate ca nimeni nu a avut de asteptat 3 luni dupa o garantie..poate intre timp s-a mai schimbat ceva pe acolo, dar pentru mine nu este magazinul ideal

  30. Cretu Angela says:

    Emag este acel gen de magazin online care poate face concurenta si in afara, poate singurul din Romania

  31. Rodica says:

    hai ca nici emag nu e fara cusur. De exemplu call center-ul nu e punctul lor forte + nici la capitolul garantii nu stau extraordinar

  32. […] eMag – unicul magazin online de sapte stele? Posted by Mugur Frunzetti in magazine online Nov 12th, 2009 | no responses VN:F [1.6.5_908]Rating: 0 (from 0 votes) […]

  33. doru says:

    emag a ramas tot cel mai tare,felicitari echipei de acolo, sunt profi

  34. […] Vedeta anului in IT&C a fost eMag. Sau Asesoft In anii precedenti, 2007 si 2008, eMag pierduse incet dar sigur din cota de piata, cauzele fiind intensificarea concurentei si serviciile […]

  35. […] eu primul piatra … Acum insa, de aproape un an, cineva acolo face chestii foarte misto, si am mai laudat eMag in anul asta, cand am avut de […]

  36. […] prin eMAG ProfitShare. (Sursa)m. De citit integral excelenta analiza a lui Mugur FRUNZETTI. (Sursa)Mesaje asemanatoareCare este campania romaneasca care a profitat in cel mai creativ mod de […]

  37. Maria says:

    Toate firmele au defecte, mai ales daca vorbim de call center. In orice caz, preturile sunt accesibile, nu stiu cu garantiile cum sta treaba, ca pana acum nu am avut probleme

Leave a Reply

Anunta-ma cand posteaza cineva comentarii la acest articol.

 

css.php