Cum da faliment un magazin online dupa 82 de ani?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 4 votes)

Magazinul online Quelle si-a inceput activitatea in Germania in anul 1927. A supravietuit unui razboi mondial, razboiului rece, crizelor. A dat faliment in 2009. Acum lichideaza stocuri la preturi mici.

Cand am citit stirea, m-am intrebat uimit: cum poata da faliment un magazin online dupa 82 de ani de existenta? Inteleg cu usurinta falimentele magazinelor online din Romania, intr-o piata total haotica, in formare, cu doar cativa anisori de existenta. Dar Quelle?

Citind titlul, te poti intreba ce magazin putea sa fie online in urma cu 82 de ani cand nu aveam … internet. Quelle si-a inceput activitatea si s-a consacrat drept unul din cele mai importante branduri de retail din Germania in domeniul comertului prin corespondenta.

Da, comertul prin corespondenta, acest “bunic” al comertului online modern. In afara de evolutia logica, ambele tipologii de business s-au bazat pe acelasi avantaj: preturi mai mici, din cauza economiilor de costuri. Daca, in cazul comertului prin corespondenta, avem de-a face cu direct mailing de cataloage, urmat de comanda prin posta sau telefonic; in cazul comertului online oferim “brosura” si comanda printr-un website, de preferinta cam in acelasi timp.

Daca ar fi sa ma iau dupa companii romanesti inca mai au situl ca o brosura si daca as numara cate magazine online din Romania inca primesc majoritatea comenzilor telefonic, as spune ca noi inca mai suntem in preajma primului razboi mondial din punctul de vedere al comertului la distanta.

Revenind la subiect, in cazul ambelor forme de comert la distanta – prin corespondenta si online – dispare magazinul offline, spatiul propriu-zis de retail, cu toate cheltuielile asociate (chirii, utilitati, salarii), astfel producandu-se economia de cost si devenind posibila vanzarea cu pret mai mic decat cel din magazinele offline.

Quelle s-a asezat confortabil in scaunul pionierului comertului prin corespondenta, devenit apoi lider in anii 1960-1970, si a lasat praful sa se depuna incet dar sigur peste brand, peste valoarea acestuia in ochii consumatorilor si, de ce nu, peste entuziasmul acestora in a cumpara de la Quelle.

Odata cu aparitia comertului online, a Amazon, eBay sau Google, si Quelle s-a transformat, integrand din ce in ce mai mult mediul digital, fara a se dedica sau adapta insa in totalitate acestuia, pastrand parca o reticenta putin explicabila.

Dupa cum vedea pe situl Quelle Romania, inca activ (sucursalele din afara Germaniei nu produceau pierderi si deci nu au fost vandute, cautandu-se inca un cumparator pentru ele), desi are majoritatea functionalitatilor unui magazin online, Quelle inca insista sa ne trimita un catalog, o brosurica, ceva offline ca in zilele bune.

In urma cu 10 ani, in locul unei restructurari radicale si a unei reorientari complete si dedicate spre mediul digital, in loc sa isi foloseasca resursele pentru a deveni un lider in inovatie si in comert online, Quelle a ales o fuziune cu reteaua de retail Karstadt. Astfel a aparut o struto-camila, cu prezente online si offline, cu costuri de online si cheltuieli de offline, cu un aparat administrativ si logistic enorm, cu stocuri fabuloase de zeci de milioane de produse si datorii catre banci de peste 50 de milioane de EURO, finalul fiind inevitabil: falimentul!

Atentie la pricolele pe care le prezinta integrarea online-offline, prezenta la noi (intr-un stadiu incipient) in cazul eMag. Am spus si repet ca eMag are o perioada excelenta sub bagheta Asesoft si, cel putin pentru moment, nici un competitor real, nici in online si nici in offline, dar nu cred in modelul de business combinat online-offline sub acelasi brand si argumentele sunt evidente.

Nu criza economica mondiala a cauzat acest final, asa cum a considerat si guverul german cand a refuzat sa acorde Quelle ajutoare de stat, precum a acordat altor companii, in ciuda presiunilor sindicatelor, care stiau ca falimentul va aduce cu el inca 4.000 de someri (mai sunt si guverne care iau decizii rationale, in ciuda presiunilor). Quelle era in pierdere de imagine, bani si eficienta mult inainte de criza. Acest pionier al comertului online si-a trait tineretea cu curaj, maturitatea in plina glorie, dar nu a avut curajul sa isi lase la timp mostenirea si a imbatranit, devenind din ce in ce mai mobil, mai greoi, mai bolnav si mai ineficient. Si, intr-un final, a murit.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 4 votes)


11 Responses to “Cum da faliment un magazin online dupa 82 de ani?”

  1. sorin says:

    Si totusi au un sistem de afilire destul de bun. Ma gandesc ca doar pentru a lichida stocurile. Pacat de acest magazin online-offline…

  2. Mihaela says:

    Nu stiu cum este sau a fost privit quelle in germania. Mie una quelle romania mi s-a parut de la bun inceput foarte scump, mai scump decat un magazin de retail, cu un site destul de stufos si prost organizat…

  3. Daniel says:

    cine o sa mai vanda produse de 2 lei pe 200 lei o sa pateasca la fel, si eu chiar ma bucur.
    cine o sa aiba un pret corect pentru valoarea si calitatea produsului vandut o sa ramana in piata.

    parerea mea… :)

  4. Paul says:

    Erau foarte scumpi din punctul meu de vedere. Cel putin pentru piata din Romania.

  5. Ana says:

    Singurele chestii misto si acceptabile ca pret de la quelle sut niste huse pentru canapele si fotolii, in rest aveau produse scumpe

  6. Lia says:

    Quelle erau cam scumputi pentru tarisoara noastra. Nu stiu daca asta e motivul pentru care au dat faliment in germania, dar aici cred ca pretul vorbeste

  7. Alina says:

    Fetelor, mai cititi odata articolul…

  8. Fiona says:

    Pare reteta clasica de faliment…pana la urma nu conteaza cati ani ai in spate, un pas gresit e suficient

  9. Cristina says:

    In Romania, Quelle este inca in floare. Nu stiu de unde ati inteles ca a dat faliment si aici. In ceea ce priveste preturile lor…e discutabil. Suntem o tara cu multi snobi si neasteptat de multa lume care isi face piata de afara, asa ca, de ce sa nu aducem “afara” la noi? In Ro inca merge beton

    • Andrei says:

      Si eu imi fac cumparaturile din afara, insa..pentru ca acolo gasesc produse care aici nu sunt si la preturi mai mici. Nu inteleg cum poate sa mearga Quelle bine in romania…mie mi se pare ca nu au nimic extraordinar si chiar sunt scumpi..cat despre snobi, cred ca prefera alte firme

  10. alex says:

    Quelle mergea foarte bine in Romania. Peste 200,000 de clienti activi.
    Falimentul s-a datorat bancilor care au crescut dobanzile.

Leave a Reply

Anunta-ma cand posteaza cineva comentarii la acest articol.

 

css.php