Social Media Marketing. ROI?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +7 (from 7 votes)

Social Media Marketing. Reclama in social media. Promovare pe siturile de social media. Aud expresiile astea din ce in ce mai des, in cele mai diverse locuri. Le aud in mediul online, in agentiile de publicitate (traditionale sau “interactive”), in multinationale, pana si in IMM-uri. Tot mai multi vedem Social Media Marketing ca o solutie ce urmeaza sa rezolve toate problemele noastre de marketing, sa ne ofera maxim de rezultate, in cel mai scurt timp si cu cele mai scazute costuri. Din pacate, aud foarte rar cuvantul ROI sau Return On Investment asociat acestei solutii.

Recunosc: am invatat pe propria piele, the hard way, ce inseamna ROI in marketingul unui magazin online. Asemenea “entuziastilor Social Media Marketing” de astazi, si eu am uitat sa raportez rezultatele cuantificabile monetar in balanta cu eforturile intr-o cuantificare similara, pentru a aprecia eficienta marketingului, lasandu-ma entuziasmat de cifre frumoase, dar care nu erau exprimate deloc monetar.
Ce este ROI? Return on investment sau Ce ne aduce inapoi investitia. Ne-am entuziasmat de Social Media Marketing. Ne apucam de el. Fie ca facem noi singuri, fie ca adaugam 3 liniute la fisa postului unui angajat de la marketing, fie ca angajam un expert, o echipa sau o firma specializata in marketing online, vom aloca acestei noi componente a mixului de marketing resurse: umane, materiale, de timp, banesti. Este esential sa transformam toate aceste resurse in forma lor monetara, analizand costurile directe si indirecte, inclusiv costul timpului propriu si costul alternativei sacrificate (de exemplu, in timpul dedicat social media, am fi putut oferi plus-valoare in alte departamente ale afacerii noastre).

Odata ce am bugetat monetar cat mai precis cat vom investi in Social Media Marketing, ar fi cazul sa ne stabilim si obiectivele. Si sa o facem intr-o forma la fel de monetara, intrucat ROI nu poate fi calculat pe baza de “noi followeri pe Twitter”, “Comentarii pe FaceBook” sau “click-uri pe linkurile din Flux”. Nu spun ca acesti indici imediati ai activitatii noastre in social media nu trebuie masurati, evident ca da, insa ei trebuie cuantificati intr-o forma monetara care, chiar daca pe un termen mai lung, sa ne permita calcularea ROI. Multe companii din lume au constatat ca, dupa ani de investitii in social media, ROI le da cu minus, adica au investit mult si au scos putin. Si asta pentru ca au investit prost!

Este logic, rezultatele in Social Media Marketing nu pot fi cuantificate atat de rapid ca in alte medii de marketing online sau digital. Daca facem o campanie Adwords de o luna, in maxim 15 zile de la incheierea ei putem calcula un ROI destul de precis (posibil sa mai apara efecte pozitive ulterioare, dar nu in procente semnificative). In social media ne asteptam ca intervalul de timp dupa care putem cuantifica monetar sa fie de 3, 6, 12 luni sau chiar 2-3 ani, fiind vorba de o comunicare multi-emitator-receptor, cu inversarea frecventa a rolurilor.

Se pune insa din ce in ce mai des intrebarea: poate fi masurat in mod real ROI in Social Media Marketing? Unii spun ca nu, eu spun ca da. Dar sa vedem ce putem masura:

1. Branding: recunosterea brandului, valorizarea brandului, atasamentul fata de brand. Avem metode de masurare a evolutiei cifrelor, in offline si online, si daca avem cifre putem masura si ROI.

2. Crestrea vanzarilor online: cel mai simplu de masurat si cuantificat.

3. Cresterea vanzarilor offline: nu atat de usor, dar totusi cuantificabile, mai ales daca le stabilim ca obiective initiale si le urmarim in mod dedicat. Atentie: vanzarile offline cresc si daca nu le stabilim ca obiective, deci vom avea un ROI subevaluat daca le ignoram.

4. Obtinerea unui feedback real de la clienti si de la potentialii clienti, care ne permite o adaptare la dorintele si necesitatile acestora, deci o crestere a satisfactiei pe care o vor resimti folosind bunurile sau serviciile noastre viitoare. Aici masuratorile valorice sunt mai dificile, probabil ne va fi greu sa gasim o formula prin care sa introducem acest efect in calculul ROI. Dar scurtarea ciclurilor de productie (de fapt, evolutia spre unicitatea produsului sau serviciului), cresterea vitezei de reactie intr-o economie mondiala din ce in cel mai digitala, inseamna ca acest feedback se poate ragasi in oferta noastra de zeci sau sute de ori ma repede decat in urma cu 10 ani, deci se va transforma mult mai repede intr-o crestere de vanzari, si astfel am reusit sa cuantificam iar monetar, deci avem ROI masurabil.

Concluzionand, return on investment in Social Media Marketing este masurabil. Trebuie doar sa ne stabilim obiective de ROI si nu de “spectacol” si sa cuantificam sau sa stabilim modul clar de cuantificare monetara a tuturor costurilor si beneficiilor.

Si de ce am scris eu articolul asta? Cum monetizez cu un bun ROI acest exercitiu de Social Media Marketing? Simplu: va anunt de ca azi am lansat o noua afacere, o firma de marketing digital (puteti sa-i spuneti si marketing interactiv ca e la moda) in care Social Media Marketing va avea o importanta deosebita. Dar si ROI. Site de prezentare nu avem, ce ati vrea sa punem pe el? Sa ne laudam ca facem studiu, consultanta, developement, mix, creatie, bannere, social, Adwords, multimedia, s.a.m.d. Pai e clar, nu? :) Mai bine stam cateva luni fara site si fara sa ne laudam, lucram pentru primii clienti, lucram bine si, atunci cand avem rezultate palpabile, le punem pe site cu fruntea sus, dovedind ca stim ce facem si nu doar ne laudam. De fapt, asta e si pozitionarea noastra: noi discutam obiective si nu metode. Nu credeti … astept un e-mail cu ce ati vrea sa obtineti pentru afacerea voastra – mugur(at)mugurfrunzetti(punct)ro

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +7 (from 7 votes)


17 Responses to “Social Media Marketing. ROI?”

  1. Misto! Era cazul sa vina cineva si cu ceva mai concret pe acest “pamant al fagaduintei” cum pare a fi considerata Social Media.

    Spor si bafta multa!

  2. Alin says:

    Cred ca daca vrei sa faci social media trebuie sa angajezi o firma sau macar un profesionist..doar asa poti avea parte de ROI

  3. A.Faith says:

    felicitări pentru iniţiativă! sunt tare curios cum o să evolueze asta pe viitor.

  4. Dana says:

    foarte interesanta ideea. Social media este un domeniu de viitor fara o foarte mare reprezetare la nivel profesional in romania.

  5. Victorita says:

    ca sa ajungi la profit este nevoie de timp.Si social media cere timp pentru a da rezultate iar multi nu au rabdare

  6. Sergiu says:

    social media este o noutate pentru marketing-ul din romania..cred cu tarie ca in anii urmatori va fi o tehnica din ce in ce mai folosita

  7. […] despre comunicarea online, incluzand aici propriul website, adwords, SEO, comunicate de presa, social media marketing, direct mail, newslettere, alte […]

  8. […] Social Media Marketing. ROI?&nbsp | &nbsp Marketing online – studiu de caz 1 […]

  9. foarte frumos scris. Mie imi sunt de ajutor datele. Merci!

  10. Job de PR says:

    […] separam PR de social media marketing? Sau nu il separam? Unde il pozitionam fata de agentie, de consultanti si in final, ce-i dam sa […]

  11. […] sau Cum iti construiesti o prezenta in Social Media pentru afacerea ta. De fapt, tot despre Social Media Marketing, pasiunea […]

  12. […] interes va primi, pe langa invitatie, un cadou si mai tentant: consultanta gratuita pe teme de Social Media Marketing pentru afacerea sau proiectul sau, sub forma unui studiu de caz pe care il voi prezenta la OBF […]

  13. […] edit: Si daca vreti o campanie de Social Media Marketing … e-mail me! Articole similare:PcGarage dupa Gabi VasileComert online in Romania, […]

  14. O idee buna, firma de marketing digital. Social media este un domeniu de viitor!

  15. Istvan says:

    Ce sugestii aveti, ai pentru o firma de hosting (gazduire web), “data center” mai exact, care ar fi cea mai importanta metoda de marketing pentru start? Stiu ca trebe toate, dar Seo-ul merge lent, deci trebuie asteptat, social media, iarasi merge lent, ramane Adwords si la aceasta lista m-as bucura pentru idei noi, ce posibilitati mai sunt?

Leave a Reply

Anunta-ma cand posteaza cineva comentarii la acest articol.

 

css.php