Sunt un fan declarat al Zappos.com. Nu al sitului, nici al ideei de a cumpara online incaltaminte, haine sau alte obiecte de decor, prefer sa cumpar telefoanele mobile online si sa probez pantofii. Sunt un fan al modului in care Zappos s-a prezentat ca business, al intregului concept de marketing si, intr-un final, al unui exit catre Amazon in valoare de 870 de milioane de dolari (americani) in plina criza financiara.

Nu am sa va povestesc aici despre oferta “1 an banii inapoi daca te razgandesti” (sunt curios cat o va mai tine Amazon, care e extrem de restrictiv cu retururile), nici de cei peste 1.000.000 de followeri de pe Twitter si nici macar de impresionanta grija fata de clienti, multi cred ca ati citit sau auzit deja ca, atunci cand nu are pe stoc o masura dintr-un model oferit pe site, Zappos cauta la 3 concurenti si-i ofera clientului locul de unde poate cumpara acel produs in acea masura, daca se gaseste undeva. Am decis sa fac o analiza mai tehnica, a schimbarii majore de design si usability pe care Zappos a suferit-o recent, oarecum simultan cu vanzarea (dar este clar ca nu a fost facuta de Amazon).

Varianta veche: http://www.zappos.com/ (e posibil in scurt timp sa gasiti aici varianta noua, deci pun si o poza mai jos).

Zappos

Varianta noua: http://www.zappos.com/zeta -ce joc dragut de cuvinte cu beta (si aici pun o poza ca nu stiu cat o sa mai tina linkul up).

Zappos1

De bine:

  1. Dimensiunea standard (latimea) mai mare pe designul nou, desi as putea spune ca a venit cam tarziu … sa ai un site optimizat pentru 800×600 in 2009 e insane
  2. Zeta are mai putine culori, este mai putin aglomerat, are mai mult alb, e mai odihnitor pentru ochi (aerisirea vine odata cu cresterea latimii pagini)
  3. Search pus sus pe mijloc unde se asteapta userul si este mai bine evidentia – de fapt intreaga zona superioara s-a aerisit prin eliminarea acelor section-links.
  4. Avem o mai buna distributie a informatiei per coloane, ele exista mai tot timpul si in plus apare un mecanism mix de layout pe coloane
  5. Navigarea pe categorii/subcategorii e mult mai directa, fiind acum puse chiar pe mijloc si cu imagini sugestive
  6. Mai simplu si mai clar puse cele 3 zone: cele mai noi, cele mai vandute si, cel mai important, cautare intuitiva
  7. Reclamele sunt mai jos, nu te agaseaza de la inceput
  8. Ideile de marketing Zappos de succes sunt usor vizibile pe dreapta (Zappos Culture)
  9. Filtrarea este mult imbunatatita si evidentiata (CNET Style)
  10. Au renuntat la cautarile frecvente din zona search-ului si le-au mutat in footer, si-au dat seama ca nu au nevoie de 100 de review-uri si testimoniale ca sa aiba lumea incredere in ei, eliberand zona de header si de search foarte elegant.

De rau:

  1. Sunt probleme de generare a URL-urilor la filtrare (mult junk in URL) si nu sunt foarte inteligent gandite pentru SEO&SEM
  2. Breadcumbs se formeaza interesant cu checkbox-urile de filtrare, dar pentru a schimba un filtru trebuie sa il sterg si sa revin la alta pagina de unde sa il schimb (foarte neplacut, bad usability).
  3. Au schimbat sistemul de multi-view / preview imagini din pagina produsului. Pe site-ul vechi, fiecare imagine avea un icon destul de semnificativ, stiai ce reprezinta chiar daca nu era pus thumbnail – vedere frontala, laterala, etc. Acum au pus o chestie banala de genul view 5, ceea ce nu-mi spune nimic

Extrem de important: Oricat de mult le-a placut situl nou, nu l-au schimbat peste noapte. Au pus versiunea zeta sus si o testeaza, nu am nici o (am auzit ca mai nou se scrie “nicio” dar nu pot) indoiala inclusiv urmarind navigarea in timp real.

Concluziile mele:

1. Felicitari pentru un business de nota 11

2. Un design bun nu garanteaza succesul, dupa cum unul mai slab nu il impiedica

3. Cat imi place piata online din SUA, acolo chiar poti sa pui clientul pe locul 1 …

Important: Aceast articol a fost efortul comun al 3 minti lucrand in echipa si de placere: subsemnatul, Ciprian Sorlea si Claudiu Gamulescu. Va invit sa va alaturati noua, sigur ne-au scapat o multime de elemente in analiza.

Iar la noi va recomand incaltamintea pentru barbati de la MyCloset.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)

By Mugur Frunzetti

Despre mine ... parca as scrie un CV si asta e o experienta noua :) Numele meu complet este Mugur Cosmin Frunzetti, am o licenta in Economie Mondiala (ASE/REI, absolvit in 1998) si un MBA in Finante Internationale finalizat in SUA in 2001. In anul 2006 am lansat magazinul online MarketOnline.ro, in 2008 am cumparat Mediadot.ro si Azerty.ro si in 2009 am vandut pachetul majoritar la toate 3 si m-am retras din management. Lucrez la mai multe proiecte, majoritatea pe online, nu ma grabesc sa le lansez ca nu am de ce. Sunt prin fapta, constructie si placere un antreprenor, atat in mediul online cat si offline. Ma pricep la marketing, la online, la finante, un pic de drept si imi place sa fac project management, preferabil pentru mine :) Nu ma pricep la restul ...

22 thoughts on “@Zappos”
  1. Spre deosebire de tine, eu pot spune ca sunt fan declarat al shopping-ului online pe segmentul imbracaminte si asta pentru ca in afara gasesc lucruri imposibil de gasit in Romania. Zappos este unul dintre siturile mele preferate, si de cand cu noua fata..sunt de-a dreptul incantata sa ies la shopping. E drept, mi-a luat ceva timp pana sa pot comanda in Romania si asta numai folosind cardul unei rude din state, care a trimis o multime de hartii la ei 🙂

  2. Cat de departe suntem noi de ce se intampla in afara.. Zappos este pentru comertul online de la noi un extraterestu… oi nu stim decat sa copiem..si pana si asta se face prost la noi

    1. ai atata dpreptate, Zappos ar trebui sa fie un exemplu pentru online-ul romanesc, dar ai nostrii se fura intre ei si mare parte din magazinele online sunt facute dupa modelul Emag, in loc sa fie influentate de tendintele din afara, nu doar la aspect, ci in tot ce inseamna adevaratul comert online

  3. Bravo Mugur, este o analiza completa si inteligent facuta a unei schimbari de look. Cat despre zappos, nu vin sa dea lectii si pe la noi?

  4. ei bine da, asta da magazin online. Arata foarte bine noul zappos si nu numai. Din punct de vedere usability, nimic de la noi nu se apropie de zappos, amazon etc

  5. mie imi place zappos fix pentru ca are incaltaminte care la noi ori nu se gaseste ori e mult prea scumpa. Eu imi iau si haine si pantofi online, din afara, mai des decat imi iau telefoane de la noi.

  6. Chiar arata foste bine si este extrem de facil de accesat. Nu mi-am cumparat nimic de la zappos inca, dar cine stie 🙂

  7. Zappos este genial. Cat de tare mi-as dori sa existe si in Romania un magazin online de haine facut asa bine ca zappos-ul. Cred ca mai avem de asteptat vreo 5 ani

    1. Eu tind sa fiu de acord cu Mugur. Pantofii ii probez, electronicele le pot cumpara si online. Cu toate astea Zappos este un magazin online extrem de bine realizat, oricum..acolo este un alt nivel

  8. Cand vine vorba de shopping trebuie sa recunosc, prefer magazinele din mall, insa noul zappos este de admirat..poate invata si ai nostrii cate ceva 😀

  9. eu am cumparat de la zappos si sunt multumita, mi se pare ca este un site pe care te descurci foarte usor si au chestii misto 🙂

  10. nu as risca sa imi cumpar incaltaminte sau haine online, dar zappos este un exemplu de admirat in ceea ce inseamna un magazin online

  11. oare de ce un magazin online precum zappos poate sa faca schimbari de acest gen? de ce in romania nu se poate ..chiar nu inteleg

  12. Foarte bine realizata analiza – o structura excelenta, continutul foarte informativ, usor de citit si de inteles! Felicitari!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

css.php