Situri de reduceri (cumparaturi) colective

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +8 (from 10 votes)

Cu siguranta anul 2011 a inceput cu siturile de cumparaturi colective in prim plan. FunDeal, Zumzi, Kuponiada, GoldenDeals si evident, reprezentata locala a celui mai mare site de profil din lume, cel care a lansat un sistem simplu si genial in acelasi timp: Groupon.

Toti ne vor de abonati, vor sa ne trimeata ofertele lor zilnice, vor sa cumparam de la ei, sa creasca si sa faca profit cu ajutorul nostru. De laudat! Mai multi prieteni m-au tot intrebat ce parere am de acest “fenomen”, cum va evolua, cine va castiga “batalia”. Cert este ca ideea va continua sa creasca si asta e bine pentru noi, consumatorii (uneori). Despre castigator … am incercat insa o mica analiza a specificului fiecarui site, in dorinta de a trage concluzii cat mai relevante.

1. Zumzi a fost primul site pe care l-am observat pe aceasta nisa in Romania. Initiat sau cumparat de Calin Fusu, probabil inspirat de Groupon, Zumzi a inceput binisor, fara sa aiba o concurenta prea acerba. Cu un design dragut, ceva promovare initiala oferita de Neogen si un pic de fortare pe Twitter si alte retele sociale, Zumzi a inceput sa creasca. Teoretic, avea si avantajul unei baze de date Neogen unde erau business-uri locale din toata tara, precum si o echipa de vanzari care putea vinde si Zumzi la pachet cu publicitatea clasica. Doar teoretic, eu cred ca nu au prea folosit aceste avantaje. Cea mai grava a fost insa lipsa de agresivitate si creativitate in marketing. Multumindu-se cu zona Neogen si social media, fara bugete de marketing extern, Zumzi a ratat ocazia de a acumula o baza solida de clienti (abonati) cat timp era singurul pe piata, care i-ar fi oferit un avantaj strategic major fata de concurentii actuali. Drept pentru care, dintre cei 5 concurenti alesi de mine pentru analiza, Zumzi e pe un trend descrescator in februarie 2011.

2. Dupa luni bune apare FunDeal. O abordare mult mai agresiva, oferte mult mai interesante, marketing bun, am simtit si bani investiti (zice Zoso ca ar fi niste bani cu care un baiat a plecat acum cativa ani in insulele calde, dar asta chiar nu ma intereseaza, important nu e cum i-a produs ci cum stie sa-i foloseasca). FunDeal a crescut fantastic in ultimele luni ale lui 2010. Am vazut chiar niste recorduri, o oferta vanduta de peste 10.000 de ori si multe oferte peste 1.000 de vanzari. Unde sunt acum: impart locul 1 cu Groupon (daca ne referim la trafic).

3. Goldendeals – fratele liderului de piata pe acest segment in Grecia – a plecat la drum cu mari sperante si potential. Desi nu au crescut prea repede, observ la ei o constanta deosebita. Punctul slab este cu certitudine situl, a carui grafica si UX (User eXperience) sunt destul de nereusite. Nici pe marketing nu i-am vazut organizati si evidenti dar totusi vand destul. Sunt inca pe ultimul loc dar au perspective sa creasca.

4. Kuponiada. Ce tare mi-a placut mie Kuponiada cand l-am vazut prima oara!!! Un site foarte bine desenat, oferte bune si chiar foarte bune, dar mai ales un grup de publising online puternic in spate (InternetCorp), Kuponiada ar fi fost alegerea mea de castigator. Am incercat chiar sa fac un deal super nice cu ei si Floria in decembrie 2010, brazi vii in ghiveci la pret super mic dar nu a iesit din … diverse motive ๐Ÿ™‚ Sunt putin surprins si nu gasesc motive reale pentru care in 2011 Kuponiada nu mai creste, ba chiar da semne de scadere. Stiu ca investeau in echipe de vanzari si in Bucuresti si zonal, aveau planuri mari … poate concurenta din segmentul de piata a facut ca grupul sa nu mai puna accent pe Kuponiada si sa nu mai aloce resurse pentru proiect … nu imi dau seama.

5. Groupon.ro – lansat cu aproximativ 2 luni in urma chiar cu o oferta de la Floria, liderul mondial s-a detasat brusc de competitori prin marketingul extrem de agresiv (am mai povestit aici ceva despre Groupon si marketing). Unii au parut deranjati (au si ei dreptate cand vad 90% reducere la bicilete, dau click, se inscriu si apoi afla ca azi e doar 50% la papusi … bicicletele mai tarziu); eu i-am apreciat pentru intrarea pe piata, cred ca in marketing eficienta vine pe scara de valori inaintea moralitatii (de fapt asta cred si fac 99% din oamenii de marketing dar nu o recunosc public) si ca, peste un an, toti vom uita cum au strans primii 100.000 de clienti … cum uitam toti cum se face primul milion de $. Oferte cu reduceri deosebite, marketing peste tot (Adwords, FaceBook, retele locale) – toate au facut ca Groupon.ro sa ajunga pe primul loc ca trafic, la concurenta cu FunDeal.

Ati vazut la inceput o captura din Alexa, care compara traficul celor 5 situri, mai precis numarul de vizitatori unici. Daca insa ne uitam la o comparatie pe indici calitativi, sa luam de exemplu bounce rate (bounce rate = rata procentuala a vizitatorilor unui site care inchid situl, ies din acesta, fara sa mai navigheze in nici o alta pagina decat in cea in care au intrat initial; logic e ca o singura pagina vizualizata inseamna lipsa de interes si imposibilitatea de a lansa o comanda, care ti-ar lua macar 2-3 click-uri).

Ce observam aici: o detasare pozitiva a FunDeal fata de competitori. Vizitatorii FunDeal vin acolo pentru ca sunt cu adevarat interesati si se mai plimba, mai cumpara, sunt vizitatori calitativ superiori celor ai concurentilor. Si asta inseamna ca vand mai bine, dincolo de orice cifre anuntate pe site-uri ๐Ÿ™‚

Concluzia mea? Previziunea? Pe cine vad castigator pe final de 2011? As spune ca FunDeal pleaca favorit, insa Groupon are sanse majore sa fie lider de piata si in Romania, din cauza consistentei si al unui sistem integrat la nivel mondial. Ca sa nu mai spunem de fonduri … Si un mare regret personal: ca nu m-am bagat si eu in 2009!

Voi pe cine pariati?

Later edit: Atentie la MyDeals, se ocupa cu tepe in loc de cupoane ๐Ÿ™‚

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +8 (from 10 votes)
๏ปฟ

19 Responses to “Situri de reduceri (cumparaturi) colective”

  1. andreea says:

    Eu una folosesc site-urile similare din Spania, care acopera zona Insulelor Baleare. Conceptul are aici ceva mai multa “istorie” decat in Romania, dar a ramas la fel de popular ca in primii ani de activitate.
    Cei mai activi par sa fie cei de la “Groupalia”.
    Alertele pe mail sunt prompte, iar discounturile merg de la 20 % pana la 80%.

  2. Georgiana Cosoveanu says:

    Multumesc! Super informat, ca de obicei! Felicitari!

  3. anca says:

    cam putini brazi pusi la bataie… nu am apucat sa iau si eu .. ๐Ÿ™‚ oricum frumoasa initiativa. Felicitari.

  4. Ana says:

    Minunat pentru clientii acestor siteuri… Nimeni nu realizeaza ca nu este decat un vis frumos care a aparut precum caritasul… exista alte metode de publicitate, firmele mari nu accepta sa lucreze cu astfel de siteuri… totul se va duce de rapa curand

  5. Elly says:

    Eu pariez pe ofertadelux.ro

  6. Anastasia says:

    Ca o curiozitate…de ce consideri ca e tarziu sa te bagi acum ?

  7. Mihai says:

    Care sunt motivele pentru care nu te-ai bagat in afacerea asta in 2009?

  8. sibiu says:

    remarc ca majoritatea produselor care se vand se adreseaza femeilor…

    • Pentru ca in general reducerile si lichidarile sunt pe placul femeilor, barbatii nu se prea dau in vant dupa shopping decat daca e vreo noutate de gadget must have ๐Ÿ˜€
      Eu incerc o abordare fashion style in vanzarea de mobilier si curand o sa abordez si aceste situri de reduceri sa le testez live “beneficiile miraculoase” ๐Ÿ™‚

    • Andrei says:

      intradevar ai dreptate! eu am gasit zilele trecute un site mai nou ce nu tine de gen/varsta sau sex. Ofertele sunt actuale si foarte bune! http://www.ofertapret.ro

  9. […] deci un nou model de business: iei ofertele de la cat mai multe situri de cumparaturi colective si le pui la tine, incasezi banii de la fraieri si le dai teapa. Nu contracte cu ofertantii, nu […]

  10. Cristina says:

    Referitor la Groupon nu inteleg fantasmagoria ca el e PRIMUL si cel mai tare din parcare. Articolul este bineinteles scris pentru Groupon, si probabil comandat in sensul asta. psihologic te duce la ei, pe langa toata analiza facuta.Nu sunt primii care au inventat conceptul iar in Romania de exemplu este cu mult inainte ca ei sa faca un brand cu reduceri. Este vrajeala. Nu existau inaintea lui siteuri cu reduceri? stocuri?care prezentau astfel de oferte? Fiti seriosi. Nu este inventia lor, reducerea colectiva. Este doar o mascarada de marketing si o carca de bani in spate pentru a implementa o notiune/neologism in cultura mai multor tari. Vedeti stocuri.com, reduceri.ro sunt siteuri care prezinta astfel de oferte de cand lumea!!!!

  11. promovamsite agency says:

    Cred ca o promovare site sau o optimizare SEO se poate face numai de specialistii in domeniu!!E faza foarte importanta pentru noi toti in online,ca prezenta.

Leave a Reply to Mugur Frunzetti

Anunta-ma cand posteaza cineva comentarii la acest articol.

 

css.php