Comert online in Romania lui 2009 – IT&C

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 5 votes)

Ce s-a intamplat in 2009 in comertul online IT&C din Romania si ce urmeaza in 2010?

In articolul asta voi vorbi despre realitatile lui 2009, urmatorul va fi dedicat estimarilor pentru 2010:

1. Dupa ce a fost “vedeta” comertului online romanesc timp de mai multi ani, practic de la aparitia magazinelor online in Romania, acoperind peste 50% din piata vanzarilor online, in 2009 comertul online IT&C a scazut semnificativ ca pondere in totalul pietei online. Cauzele au fost cel putin doua:

a. scaderea accelerata a pietei totale de IT&C, grav afectata de recesiune, alaturi de alte industrii precum cea auto sau bricolaj

b. lansarea tot mai multor proiecte online pe alte segmente (precum turism, imbracaminte pentru femei si barbati, food, cadouri) care au inceput sa ocupe tot mai mult din piata vanzarilor online

Vestea este una buna, un semn de normalitate.

2. Vedeta anului in IT&C a fost eMag. Sau Asesoft 🙂 In anii precedenti, 2007 si 2008, eMag pierduse incet dar sigur din cota de piata, cauzele fiind intensificarea concurentei si serviciile slabe oferite clientilor, ajungand de la peste 70% la sub 50%. PcGarage, MarketOnline, PcFun, Cel, ShopIT, DC-shop si altii incepeau sa adune cota de piata si branding. La inceputul anului a venit insa momentul care a schimbat tot, Asesoft a cumparat 51% din eMag si Iulian Stanciu s-a implicat direct in conducerea magazinului. Urmarea s-a vazut imediat: o mai bune organizare interna, preturi de achizitie mai bune si preturi mai mici pe site, resurse financiare pentru stocuri si pentru dezvoltare, cresterea calitatii serviciilor, a programului de lucru, mai multe produse in magazine, promotii excelente, marketing mult mai bun si profesionist (externalizat acum). Pe aceasta baza, eMag a reusit sa recupereze pierderile de cota din anii precedenti, profitand si de falimentele din comertul online. S-a aplicat regula de baza a crizei: cine nu are resurse da faliment, cine are resurse pierde ceva bani dar ia cota de piata a falimentarilor si revine pe profit. Nu spun ca au avut profit in 2009 sau ca vor avea in 2010, dar sigur dupa criza vor iesi cel mai bine. Si nu numai pe online, posibil si pe offline unde UltraPro a dat faliment, Flamingo e pe vine si nu prea mai exista offline de IT&C, loc pentru “showroom-urile” eMag.

3. Miscarile anului i-au apartinut lui Marius Ghenea. Dupa ce a avut rabdare cu un PcFun care nu reuseste deloc sa faca o cota de piata semnificativa, in ciuda accesului la resurse, Fit Distibution a cumparat in ordine: 24PC (achizitie inutila de domeniu .ro al unei firme care a disparut cu o teapa calculata, nici ca SEO nu a ajutat PcFun cum s-a incercat), ShopIT (un magazin cu clienti destul de fideli, in ciuda unor preturi peste medie, dar cu servicii bune si mai ales cu un site bine documentat) si, supriza, PcGarage, principalul concurent al ShopIT pe componente / gaming alaturi de Mediadot si al doilea magazin online de IT&C dupa eMag ca volum de vanzari in 2008. Daca in cazul ShopIT achizitia a dus un sediu pentru PcFun si mai nimic pentru ShopIT, Fit pierzand cea mai mare parte din cota de piata cumparata, la PcGarage e prea devreme sa ma pronunt. Probabil s-au tras concluziile de rigoare si se vor unifica numai operatiunile logistice, lasand astfel PcGarage pe drumul bun pe care mergea. Sau, alta posibilitate, lipsit de antreprenorul si sufletul afacerii Gabi Vasile, PcGarage va fi contaminat de inertia si amortirea, de lipsa de sclipire a PcFun si va scadea incet, dar sigur.

4. Prostia anului: eu 🙂 Dar, asa cum am promis, despre MarketOnline, Mediadot si Azerty nu mai povestesc. Si nu regret nimic, a fost un an excelent, in care m-am regasit pe mine si mi-am regasit viata, in care am inteles ca 16 ore de munca din 24 si 7 zile din 7 iti distrug sanatatea si, intr-un final, te vor face sa pierzi bani si nu sa castigi.

5. Domnisoara anului: Cel.ro – e de vanzare, e in negocieri, cu unul, cu altul, nu se stie de ce insa nu se vinde deloc. Nu se stie de ce e relativ, ar fi cam 3 cauze: pierde bani, are datorii prea mari, pretul cerut e prea mare. Poate fi oricare din cele 3, 2 din 3 sau 3 din 3.

6. Cresterea anului: Evomag. L-am cunoscut putin pe Mihai Patrascu, proprietarul si managerul afacerii si am schimbat doar cateva idei, dar mi-a placut cum gandeste. Si se pare ca munca si inteligenta dau rezultate. Desi nu are pe nimeni in spate, nici acces la finantari sau resurse spectaculoase, a crescut in 2009 destul de mult, de pe un loc 9-10 pe un 5 (posibil 4 sau 6) in topul magazinelor online de IT&C si as paria ca si cifra de afaceri a fost mai mare ca anul precedent, cu toata criza. Am vazut ca are ceva discutii pe social media cu clientii nemultumiti, cum aveam si e pe vremuri, insa este evident ca servicii impecabile la pret mic nu exista si clientii romani aleg pretul, acum mai mult decat oricand, chiar daca tipa dupa servicii.

7. Penibilul anului: Sigmanet cu preluam / nu preluam garantiile magazinelor falimentare, campaniile “virale” de prost gust, e-mail SPAM pentru un sistem de afiliere propriu din anii ’80, piramidal si alte “inventii” marca Sigmanet. Rezultatele nu cred ca au fost cele scontate, desi vechimea in piata de IT&C putea sa-i ajute la capitolul pozitionare si incredere, au ramas in afara zonei de top pe care o vizau.

8. Ciudatenia anului: e-tc.ro, aparut brusc in top dupa traficul generat, detinut de o firma de renume din Constanta care a decis sa inchida magazinele si sa se orienteze spre online, cu un trafic generat in majoritate de reclamele in utilis.ro, dar reusind sa genereze utilitate pentru vizitatori (dovada cresterea numarului de pagini vizitate de fiecare user de la un prea mic 4 la un decent 6 pe parcursul anului). Preturi foarte mici (pe cand aveam MarketOnline am gasit preturi mai mici decat cele cu care cumparam eu de la importatori), cu import direct la unele game si branduri (posibil de pe trading, deci la preturi foarte bune), cu experienta de IT si un site acceptabil, depozit in Bucuresti, multe bile albe. Daca nu pierde prea multi bani si nu inchide curand, e-tc ar putea fi surpriza neasteptata si neobservata a anului 2009 in comertul online romanesc.

Cam asta a fost despre trecut, in episodul viitor ce anticipez in comertul online IT&C al anului 2010, incluzand in ecuatie si importatorii / distribuitorii, care au cam cumparat magazinele online in 2010 …

Daca sunteti interesant si de alte “recitiri” din 2009, incluzand si alte segmente in afara comertului online, va recomand un excelent articol scris de Geea despre antreprenoriat in online in 2009.

Later edit: Si daca vreti o campanie de Social Media Marketing … e-mail me! 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 5 votes)


5 Responses to “Comert online in Romania lui 2009 – IT&C”

  1. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by MugurFrunzetti: @bogdanmogo @raduchira @julioromeok Daca spuneti voi, asa sa fie: http://www.mugurfrunzetti.ro/comert-online-romania-2009

  2. Vezi ca ne-ai uitat pe noi, am crescut de aproape de 3 ori fata de 2008 🙂

    Evident, fata de numele mentionate de tine venim de jos… dar pe segmentul nostru de piata am ars niste etape importante 🙂

    Si 2010 arata interesant, cel putin

    • As fi mentionat cu drag 123flori.ro dar, mea culpa, nu prea stiu ce se intampla pe piata de flori si de aceea am scris numai despre IT&C, unde le cam stiu pe toate … 🙂

      Dar te invit pe tine sa scrii mai mult despre flori, blogul meu iti sta la dispozitie!

  3. Tempkus says:

    Este interesant acest blog, ai putea sa-l actualizezi mai des..:)

  4. […] ramas dator din ianuarie, de la analiza comertului online in Romania lui 2009, cu previziunile mele pentru 2010 in comertul online local. Voi discuta numai de zona IT&C […]

Leave a Reply to Comert online in Romania, previziuni pentru 2010

Anunta-ma cand posteaza cineva comentarii la acest articol.

 

css.php